Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

DOPALACZE
Ang. – smarts, legal highs, herbal highs, boosters. Potoczna nazwa grupy substancji o rzekomym lub faktycznym działaniu psychoaktywnym. Termin dopalacze może sugerować, że są to związki o działaniu psychostymulującym, które powodując przypływ energii, pozwalają intensywnie żyć, bawić się i „otwierając wrota pamięci” uczyć się. Pierwotnie termin dopalacze używano w stosunku do różnych substancji lub ich mieszanek o działaniu psychoaktywnym, które nie występowały w wykazie substancji kontrolowanych przepisami o przeciwdziałaniu narkomanii. Występują pod wieloma postaciami, a ich skład często nie jest podawany na opakowaniach. Stanowią duże zagrożenie dla zdrowia i życia. Objawy zatrucia dopalaczami są bardzo różne (np. agresja połączona z drgawkami, bełkotliwa mowa, wymioty, wysoka gorączka, wahania nastroju, otępienie, brak kontaktu z osobą). Substancje te mogą w sposób trwały uszkodzić serce, wątrobę, nerki czy mózg.

Czytaj więcej...

Coś dla maturzystów i nie tylko
Skuteczna nauka w 3 prostych krokach
Skuteczna nauka to marzenie chyba każdego. Szczególnie, gdy oprócz szkoły, uczelni czy pracy masz swoje zainteresowania, pasje, na których chciałbyś zarabiać i jeszcze mieć czas dla przyjaciół.  Czytaj całość...

WARTO PRZECZYTAĆ

Kampania „Przyjmuje leki czy bierze? Leki bez recepty- do leczenia, nie do brania”.
Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii rozpoczęło ogólnopolską kampanię „Przyjmuje leki czy bierze? Leki bez recepty- do leczenia, nie do brania".Kampania jest odpowiedzią na narastający problem stosunkowo nowej formy odurzania się. Opinie toksykologów, lekarzy, a także terapeutów uzależnień wskazują na zwiększającą się liczbę przypadków używania przez młodzież, dostępnych bez recepty leków, w celach pozamedycznych. Łatwy dostęp do informacji poprzez Internet może w krótkim czasie doprowadzić do nasilenia się skali problemu.Celem kampanii jest zwiększenie wiedzy rodziców i nauczycieli na temat ryzyka używania leków dostępnych bez recepty przez dzieci i młodzież w celach pozamedycznych oraz przeciwdziałanie jego negatywnym skutkom. Kampania skierowana jest do rodziców młodzieży szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz nauczycieli. Kampania adresowana jest do rodziców oraz nauczycieli, przede wszystkim poprzez przygotowane publikacje. Pierwsza z nich to podręcznik dla rodziców "O lekach, marihuanie, dopalaczach bez histerii", natomiast druga jest to scenariusz zajęć z rodzicami dla nauczyciela "Szkoła i rodzice wobec zagrożeń substancjami psychoaktywnymi". Kampania prowadzona jest pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia i Ministra Edukacji Narodowej w partnerstwie takich instytucji jak: Ośrodek Rozwoju Edukacji, Kuratoria Oświaty, Główny Inspektorat Farmaceutyczny, Główny Inspektorat Sanitarny, Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych oraz Urzędy Marszałkowskie. Więcej informacji po kliknięciu w obrazek ...
                                       

PROFILAKTYKA W RODZINIE BLIŻEJ SIEBIE – DALEJ OD NARKOTYKÓW...
Być rodzicami nastolatka nie jest łatwo. Jeżeli jednak rozumie się i pamięta, że okres dorastania jest tak samo trudny dla rodziców, jak i dla dziecka - to połowa sukcesu.      
Większość rodziców najbardziej boi się okresu, kiedy dziecko zaczyna dorastać. Zaczyna wtedy wymykać się spod kontroli, buntuje się, poszukuje nowych doświadczeń, a rodzice czują się bezradni, w dodatku mniej ważni dla dziecka niż jego rówieśnicy.      
Wszyscy chcemy być dobrymi rodzicami i na ogół nie szczędzimy wysiłku, aby nasze dzieci były szczęśliwe. Staramy się, chcemy dla dziecka jak najlepiej, a mimo to zdarza się, że spotykają nas rozczarowania, a dziecko sprawia kłopoty.      
Ten krótki poradnik jest adresowany do wszystkich rodziców. Być może porady tu zawarte dla wielu osób są oczywiste, ale być może dla niektórych okażą się pomocne i zwrócą ich uwagę, że rodzice mają decydujący wpływ na to, czy dziecko sięgnie po narkotyki.      
Nie ma prostych i skutecznych recept na to, jak całkowicie uchronić dziecko przed narkotykami, ale jedno jest pewne: im lepszy mamy kontakt z dzieckiem, tym łatwiej ustrzeżemy je przed narkotykami.
Rozmowa jest podstawą dobrych kontaktów z dzieckiem, bo pozwala lepiej poznać jego świat, oczekiwania, marzenia, ale też różnorodne problemy. Nie bójmy się rozmawiać także na trudne tematy.   czytaj całość 

Alkohol wśród młodzieży - "Poradnik dla Rodziców"

Rodzice dbają o bezpieczeństwo swoich dzieci.

Troska o bezpieczeństwo dzieci i ochrona ich przed zagrożeniami to podstawowa, oprócz miłości, treść życia w rodzinie. Gdy dzieci są małe wymaga to nieustannego i bezpośredniego czuwania nad tym co robią i gdzie są. Później ochrona dzieci staje się bardziej skomplikowanym i trudniejszym zadaniem, ponieważ coraz częściej przebywają poza domem rodzinnym i spotykają się z ludźmi, których nie znamy.
Nie możemy nieustannie kontrolować ich zachowania, kontaktów i decyzji. Nie możemy też usunąć z ich życia wszystkich zagrożeń i ryzykownych sytuacji, które się pojawiają.
Nie rezygnując z realistycznych i pośrednich prób sprawowania kontroli nad tym co robią, coraz częściej musimy ufać ich rozsądkowi i mieć nadzieję że same potrafią obronić się przed zagrożeniami. Nie zawsze jednak to się udaje i nasze dzieci doznają szkód, o których czasem niewiele wiemy.

                                                                                                              czytaj całość...

ADAPTACJA UCZNIA W NOWEJ SZKOLE

Rozpoczęcie nauki w szkole średniej jest dla młodego człowieka ważnym momentem
w życiu. Czekają nowe zadania, wyzwania, znajomości, przyjaźnie i wiele trudności.
Każda zmiana, a szczególnie w okresie dojrzewania jest przeżywana bardzo mocno.
Uczeń w nowym środowisku powinien czuć się bezpiecznie i znaleźć swoje własne w nim miejsce.
Nie jest to prosta sprawa, gdyż jednocześnie kumuluje się wiele problemów:
• zmiana środowiska szkolnego;
• uczeń czuje się zagubiony w nowym budynku, w którym nie zna rozkładu sal lekcyjnych i innych pomieszczeń, a na korytarzu tłum nieznanych osób;
• nowy zespół klasowy – przyzwyczajenie się do obcych dotąd osób i obawa przed brakiem akceptacji ze strony koleżanek i kolegów z nowej klasy, obawa przed ośmieszeniem w nowej szkole np. ze względu na sposób zachowania czy też ubiór, problemy ze znalezieniem przyjaciół, kłopoty z nauką w nowej szkole;
• nowi nauczyciele i wychowawca – inne wymagania niż w poprzedniej szkole, poznanie reguł obowiązujących w szkole, dostosowanie do innego sposobu prowadzenia zajęć lekcyjnych i oceniania, przyzwyczajenie się do nowego wychowawcy i jego wymagań;
• nowe, często trudniejsze wymagania edukacyjne – duża ilość lekcji w tygodniowym rozkładzie zajęć, konieczność uczenia się dużej partii materiału na kolejne dni, przyzwyczajanie się do większej samodzielności w zdobywaniu wiedzy niż w szkole gimnazjalnej.
Ponadto dochodzą problemy innej natury, a wśród nich:
• oczekiwania rodziców, by w nowej szkole osiągać dobre i bardzo dobre wyniki
w nauce,
• chęć samorealizacji i zdobycia odpowiedniej pozycji towarzyskiej w nowej szkole
i zespole klasowym
• przeżywanie pierwszych miłości,
• zmiana postrzegania ludzi i świata – krytyczny stosunek do otoczenia,
• presja rodziców i szkoły do dojrzałego i odpowiedzialnego zachowania.

czytaj całość 

Kilka uwag o bezpieczeństwie w różnych sytuacjach
Żelazne zasady unikania zagrożeń


Niezwykle istotne jest przyswojenie sobie kilku prostych zasad postępowania, które pozwolą Ci przeciwdziałać aktom napaści lub odpowiednio radzić sobie w trakcie ich zaistnienia. Jeśli już stosujesz te zasady, to dobrze. Jeśli stosujesz podobne, postaraj się je zmodyfikować.
Pamiętaj, że żadna zasada nie daje 100% szansy uniknięcia zagrożeń, ale z pewnością zmniejsza i to znacznie, możliwość ich wystąpienia.

ZASADA 1
Zawsze bądź ostrożny w swoim postępowaniu. Bądź zorientowany, co się wokół Ciebie dzieje. Dbaj o swoją sprawność fizyczną. Sprawiaj wrażenie pewnego siebie i ufaj we własne siły. Istotne jest, aby w kontakcie - zarówno wzrokowym jak i werbalnym - z napastnikiem, nie okazywać strachu. Im bardziej będziesz wyglądać na pewnego siebie, tym mniej pewny sukcesu będzie napastnik.

ZASADA 2
Jeśli coś lub ktoś budzi Twój niepokój, powinniśmy trzymać się od tego możliwie jak najdalej. Jeśli napastnik Cię obserwuje, powinniśmy unikać zbyt natarczywego spoglądania w jego kierunku - czasami bywa to powodem agresji. Nie należy przy tym unikać całkowicie kontaktu wzrokowego, ponieważ może to zostać odczytane jako strach.

ZASADA 3
Unikaj przebywania i poruszania się w miejscach odludnych i nieoświetlonych oraz tych, w których łatwo mógłby się schować napastnik.
Jeśli istnieje bezpieczniejsza, choć dłuższa droga, skorzystaj z niej. Jeśli nie ma innej możliwości, postaraj się dokładnie sprawdzić, czy będzie można bezpiecznie przejść. Nigdy nie wchodź do żadnych miejsc nieroztropnie, bez zorientowania się w sytuacji. Napastnik z pewnością zauważy Twój sposób postępowania szacując swoją szansę. Jeśli będziesz wystarczająco ostrożny, nie uda mu się Ciebie zaskoczyć. Czasami to wystarczy - napastnik woli zaatakować, kiedy ma większą szansę powodzenia. Naucz się zatem ostrożności w swoim postępowaniu.

ZASADA 4
Unikaj pustych przystanków autobusowych. Poproś przyjaciół, aby Cię odprowadzili.
Nie korzystaj z ofert podwiezienia przez obcych.
Nigdy nie próbuj łapać "okazji".

ZASADA 5
Kiedy ktoś Cię zaczepia, nie wdawaj się w rozmowy; czasami lepiej udać, iż się nie słyszy i iść dalej. Kiedy zaczepki się nasilą, odpowiadaj pewnie, krótko bez wdawania się w dyskusję. Krótkie riposty nie powinny mieć negatywnego zabarwienia, aby nie podsycać agresji napastnika. Nie obrażaj napastnika. Kiedy ktoś Cię celowo potrąci, nie odwracaj się i idź dalej. Można również, dla własnego dobra, przeprosić.

ZASADA 6
Przebywając w tłumie uważaj na swoją torebkę, portfel oraz telefon komórkowy. Nie noś portfela i dokumentów razem i nigdy nie wkładaj ich do tylnej kieszeni. Torebki nie trzymaj za pasek, lecz obejmując ją całą od spodu pamiętając przy tym, aby zawsze była zamknięta. Dokładnie zapinaj plecaki i torby, zaś wartościowe rzeczy noś tylko w zamykanych kieszeniach.

ZASADA 7
Wchodząc do klatki schodowej, na której znajdują się podejrzani osobnicy, w sposób zupełnie naturalny zrezygnuj z windy. Niech to wygląda tak, jakbyś mieszkał nie wyżej niż na pierwszym piętrze. Taka reakcja będzie sygnałem, że dotrzesz do drzwi jako pierwszy.

ZASADA 8
Nie afiszuj się zbytnio posiadanymi dobrami - nigdy nie wiesz, kto może Cię
wtedy obserwować. Zwykle lepiej schować odtwarzacz mp3, wyłączyć telefon i ukryć portfel. Staraj się podczas płacenia nie pokazywać zawartości portfela. Dobrym wyjściem jest noszenie tylko drobnych sum. Sposobem na zastraszających Cię "wyłudzaczy" jest posiadanie w kieszeni drobnych na odczepne. Korzystaj z takiego rozwiązania w momencie, kiedy sytuacja staje się napięta. Dobrze jest się wtedy oddalić obserwując, czy napastnik nie podąża za nami.

ZASADA 9
W lokalu, autobusie siadaj raczej pod ścianą, aby móc obserwować to, co się dzieje w pojeździe.

ZASADA 10
W autobusie, tramwaju lub pociągu zawsze zajmuj miejsce z dala od podejrzanych osób i - jeśli jest to możliwe - blisko kierowcy, motorniczego, konduktora lub służby ochrony kolei. Napastnik lub złodziej zawsze korzysta z okazji, dlatego nie siadaj samotnie w przedziałach i trzymaj się możliwie blisko innych ludzi. To często jest wystarczającym czynnikiem odstraszającym potencjalnego napastnika.

ZASADA 11
Kiedy stoisz na przystanku, czekasz na autobus lub kogoś lub rozmawiasz przez telefon komórkowy, postaraj się tak stanąć, abyś miał możliwość obserwacji otoczenia; najlepiej stanąć plecami do ściany, wiaty przestankowej, muru itp. Napastnik będzie musiał podejść do Ciebie z boku lub z przodu. Jeśli zachowasz czujność, nie uda mu się atak z zaskoczenia - przewaga będzie po Twojej stronie.

ZASADA 12
Jeśli bawisz się na imprezie, nigdy nie pozostawiaj swoich rzeczy bez opieki - kradzieże torebek, portfeli i telefonów komórkowych zdarzają się w klubach niezwykle często. Złodziej prowadzi wnikliwą obserwację wybierając ofiary.
Zawsze i wszędzie pilnuj swoich drinków. Przypadki dosypywania i dolewania różnych specyfików do napojów są coraz większym problemem. Po takich substancjach nabierasz niewyobrażalnej ochoty na seks, tracisz samokontrolę, łatwo jest Cię nakłonić do różnych rzeczy, a ponadto - nazajutrz niczego nie pamiętasz.
Nigdy nie przyjmuj napojów od nieznanych lub mało znanych Ci osób. Jeśli idziesz na parkiet, napoje zostaw pod opieką osoby znanej i zaufanej.

ZASADA 13
Jeśli jesteś szykanowany przez kolegów lub koleżanki z klasy, zgłoś ten fakt odpowiednim osobom - nauczycielom, wychowawcy, rodzicom - nie bój się prosić dorosłych o pomoc. Jeśli dzieje się to na przerwach postaraj się unikać miejsc, w których oprawcy mogliby bezkarnie się nad Tobą pastwić.
Jeśli zdarzenia te dzieją się w drodze ze szkoły do domu, zawsze wracaj inną drogą.
Jeśli napastnicy będą czekać pod domem, pójdź odwiedzić znajomego lub kogoś z rodziny mieszkającego w pobliżu. Możesz też poprosić kogoś znajomego lub wzbudzającego zaufanie o odprowadzenie do domu.

ZASADA 14
Bierz udział w różnego rodzaju kursach samoobrony bądź trenuj sztuki walki. Pozwoli Ci to nabrać pewności siebie, a także wyuczy wielu nawyków, pomocnych w przypadku zagrożenia.

 Zasady opracowano na podstawie programu edukacyjnego "Bezpieczny uczeń - jak unikać zagrożeń"

PROGRAM WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE W ROKU SZKOLNYM 2014/2015

DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE W SZKOLE