Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

POWER

Relacja z pobytu IV tury uczniów Technikum Nowoczesnych Technologii w Kleszczowie na zagranicznym stażu zawodowym w Dreźnie w ramach projektu „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego” realizowanego ze środków PO WER na zasadach programu Erasmus+ sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe.  Relacja "dzień po dniu"  08.04.2018 - 21.04.2018

Dzień 1 - 8 kwietnia 2018r.

Na długo wyczekane praktyki do Drezna wyjechaliśmy z Kleszczowa o godzinie 10:45. Podróż trwała  8 godzin, przy czym nie zabrakło postojów na „regenerację” oraz „uzupełnienie kalorii”. Do celu dojechaliśmy o godzinie 19, po czym zakwaterowaliśmy się w naszych pokojach w hotelu Mezzaluna w Dreźnie. Następnie zjedliśmy kolację, po czym wyruszyliśmy na godzinny spacer po mieście. Po dokonaniu rekonesansu wróciliśmy do hotelu, gdzie opiekunowie zapoznali nas z planem dnia jutrzejszego i procedurami związanymi z zasadami bezpieczeństwa i funkcjonowaniem komunikacji miejskiej w Dreźnie. Ponieważ jutro czeka nas pierwszy dzień stażu, dość wcześnie przytuliliśmy się do poduszek :)

Dzień 2 - 9 kwietnia 2018r.

Dzień rozpoczęliśmy o godz. 7 rano od pysznego śniadania, po czym wyruszyliśmy tramwajem do placówki WBS Training na pierwszy dzień stażu. Po przybyciu na miejsce poznaliśmy naszego opiekuna stażu po stronie niemieckiej – panią Laurę Byfut oraz nauczyciela prowadzącego zajęcia stażowe – pana Alexandra Bürglena. Następnie zostaliśmy oprowadzeni po obiekcie oraz zapoznani  z zasadami obowiązującymi w placówce. Krótko potem rozpoczęliśmy nasze pierwsze szkolenie z programu AutoCAD  2D. W ramach zajęć wykonaliśmy kilka rysunków w  tym programie. O godzinie 12 mieliśmy zasłużoną przerwę, którą spędziliśmy na odpoczynku we własnym gronie. Szkolenie w WBS skończyliśmy punktualnie o godzinie 16, po czym udaliśmy się na zwiedzanie starego miasta. Zwiedzaliśmy najważniejsze zabytki Drezna, między innymi: Kościół Marii Panny, Zwinger z galerią Sempera oraz  „Orszak Książęcy”. Nieco zmęczeni wróciliśmy na obiadokolację do hotelu i krótki odpoczynek. Dalszą część wieczoru spędziliśmy na rozegraniu meczu piłki nożnej oraz wspólnej projekcji filmu.

Dzień 3 - 10 kwietnia 2018r.

Dzień jak co dzień zaczęliśmy punktualnie o godz. 7:00 Na śniadanie, serwowane w formie szwedzkiego stołu, każdy znalazł coś pysznego dla siebie. Poranna toaleta, spacer na przystanek tramwajowy i  punktualnie o godz. 9 zaczęliśmy praktyki. Zajmowaliśmy się dzisiaj rysowaniem coraz to bardziej skomplikowanych detali w programie AutoCAD 2D. Zadania nie należały do najłatwiejszych, lecz dzięki pomocy naszego opiekuna, podołaliśmy im. Standardowo o godz. 12:00  rozpoczęliśmy zasłużoną przerwę. Po krótkim odpoczynku kontynuowaliśmy nasze zajęcia stażowe. Praktyki trwały do godz. 16, lecz mimo to czas płynął wyjątkowo szybko. Po zajęciach wróciliśmy na chwilę do hotelu, żeby się odświeżyć, a następnie wyruszyliśmy wraz z opiekunami do centrum Drezna na wspólne zakupy w galerii oraz dalsze zwiedzanie. Po powrocie czekała już na nas tradycyjna niemiecka obiadokolacja: Wurst z ziemniakami oraz kapustą kiszoną. Po posiłku wyruszyliśmy na położone obok boisko, by zagrać mecz rewanżowy. Tym razem zakończył się remisem. Przed ciszą nocną miło spędziliśmy czas grając na konsoli wraz z opiekunami.

Dzień 4 - 11 kwietnia 2018r.

Dzisiejszy dzień zaczęliśmy klasycznie, sytym śniadaniem i piękną pogodą. Śmiało mogliśmy pokonywać okolicę w koszulkach z krótkim rękawem. Za to same zajęcia były dla nas czymś nowym, poznaliśmy nieodkrytą wcześniej przez nas funkcje programu AutoCad, mianowicie rysunek 3D. Po krótkim instruktażu naszego prowadzącego, pana Alexandra Bürglena, przystąpiliśmy do ćwiczeń. Mimo początkowych trudności, każdy z nas z powodzeniem skonstruował i zwymiarował detal. Po zajęciach zgodnie doszliśmy do wniosku, że preferujemy pracę w bardziej intuicyjnym, Inventorze. Następnym punktem naszego planu dnia było zwiedzanie fabryki Volkswagena w centrum miasta. Tam podzieliliśmy się na grupy i z przewodnikami przemierzaliśmy kolejne metry nowoczesnej placówki. Poznaliśmy proces budowy samochodów elektrycznych zarówno od strony teoretycznej jak i praktycznej. Fabryka jest dość nietypowa, wyjątkowo czysta, świetnie zaprojektowana wizualnie i technicznie. Ze względu na jej ulokowanie, wymaga się od niej wysokich standardów ekologicznych, sama linia produkcyjna musi zmieścić się w budynku razem z biurami i pokazowymi modelami, dlatego została zaprojektowana w kształcie litery „L”. Po zwiedzaniu mieliśmy możliwość skorzystania z technologii VR, po założeniu specjalnych okularów, chwytaliśmy za kierownicę i przemierzaliśmy  miasto. Wieczorem  zjedliśmy kolację i wraz z opiekunami graliśmy w „Mafię”.

Dzień 5 - 12 kwietnia 2018r.

Dzisiejszego ranka ponownie przywitała nas piękna pogoda. Po zjedzeniu śniadania, udaliśmy się na tramwaj o 8:30, by dotrzeć nim na staż do placówki kształcenia zawodowego WBS Training. Po dotarciu na miejsce dokończyliśmy wczoraj rozpoczęte ćwiczenia w programie AutoCAD 3D, było to złożenie połączeń sworzniowych. Kiedy każdy zakończył zadania, nasz prowadzący pan Alexander Bürglen zlecił nam prace nad projektem silnika. Mieliśmy do wyboru  kilka jego części i każdy z nas mógł wybrać taki element, który chce naszkicować i zwymiarować, a następnie odtworzyć go w programie AutoCAD 3D. Wszyscy z sukcesem wykonali powierzone zadanie. Po nieco wyczerpujących zajęciach wróciliśmy bezpośrednio do hotelu i udaliśmy się na zasłużoną drzemkę. O godzinie 18 zjedliśmy pyszną kolację w postaci lasagne. Wieczór spędziliśmy ponownie na rozgrywkach w piłkę nożną i grze w „Mafię”.

Dzień 6 - 13 kwietnia 2018r.

Dzisiejszy dzień zaczęliśmy typowo, czyli od śniadania. Po śniadaniu udaliśmy się jak co dzień tramwajem do naszego centrum szkoleniowego WBS Training AG, gdzie czekał nas trzeci, ostatni już dzień pracy w programie AutoCAD 3D. Naszym zadaniem było złożenie i dokończenie zaczętych przez nas wczoraj części silnika samolotu modelarskiego. Wszyscy zgodnie możemy stwierdzić, że jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów naszej pracy. Prosto z zajęć udaliśmy się do „Technische Sammlungen” , czyli Muzeum Techniki, który podobny jest do naszego Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Mogliśmy tam miło spędzić czas, rozwiązując różne zagadki, wykonując ciekawe doświadczenia i oglądając eksponaty. Niestety pod wieczór pogoda nam nie dopisywała. Wracając z muzeum natrafiliśmy na "wiosenną burzę". Po kolacji z powodu pogody spędziliśmy czas w naszym hotelu grając w różne gry i oglądając filmy. Mieliśmy dużo czasu aby "naładować akumulatory" na jutrzejszy dzień.

Dzień 7 - 14 kwietnia 2018r.

Dziś mogliśmy wreszcie trochę dłużej pospać, bo w końcu sobota, czyli dzień relaksu :). Po obfitym śniadaniu udaliśmy na dalsze poznawanie ciekawych zakątków Drezna. Dzisiejszym celem była podróż kolejką liniową. Na szczycie kolejki podziwialiśmy przepiękną panoramę Drezna. Po pamiątkowym zdjęciu udaliśmy się do centrum miasta, w celu zrobienia zakupów i spożycia posiłku. Około godziny 13:30 wróciliśmy do naszego hostelu, aby przywitać naszych nowych opiekunów, a z żalem i bólem serca pożegnać dotychczasowych. Nowi opiekunowie zostali oprowadzeniu po obiekcie, a około godziny 16:00  ponownie udaliśmy się na Starówkę Drezna, by delektować się  wspaniałym klimatem tego miejsca. Po powrocie szybko przebraliśmy się i poszliśmy na pobliskie boisko, by rozegrać następny, czwarty już mecz w piłkę nożną. Po wyczerpującym wysiłku fizycznym,  udaliśmy się do swoich pokojów, aby zregenerować siły przed jutrzejszą całodniową wycieczką do Berlina.

Dzień 8 - 15 kwietnia 2018r.

Dzisiaj był dzień zwiedzania, więc wstaliśmy wcześnie rano, gdyż już godzinie 8:00 wyjechaliśmy busem do Berlina. Podróż do stolicy Niemiec zajęła nam 3 godziny. Pierwszym celem naszej wizyty był fragment Muru Berlińskiego ozdobionego graffiti. Później udaliśmy się pod Katedrę Berlińską, po czym przeszliśmy przez wyspę licznych muzeów. Naszym przedostatnim punktem wycieczki było zobaczenie Checkpoint Charlie, jednego z przejść granicznych podczas zimnej wojny. Następnie pojechaliśmy pod pomnik upamiętniający zagładę Żydów podczas II wojny światowej, po czym przeszliśmy pod Bramę Brandenburską. Po powrocie do Drezna, znaleźliśmy w sobie jeszcze tyle siły, by standardowo rozegrać mecz piłki nożnej. I tak nam minęła słoneczna niedziela :)

Dzień 9 - 16 kwietnia 2018r.

Dzisiaj przywitał nas pochmurny poranek. Mimo deszczowej pogody z uśmiechem zeszliśmy na śniadanie.  Po sytym posiłku udaliśmy się na przystanek tramwajowy, skąd  dotarliśmy do centrum szkoleniowego WBS Training AG. O godzinie 9.00 rozpoczęliśmy zajęcia z kolejnego już programu AutoDesk czyli z Inventora. Dzięki pomocy pana Alexandra Bürglena poznaliśmy  tajniki tego programu. Do pory obiadowej robiliśmy ćwiczenia zlecone przez naszego nauczyciela. Po doskonale wykonanych  zadaniach podzieliliśmy się na dwie grupy, aby rozpocząć nasz projekt,  który ma posłużyć do prezentacji  umiejętności zdobytych przez nas podczas praktyk. Zajęcia zakończyły się o godzinie 16.00.  Chociaż nadal padało, nie popsuło nam to humoru, ponieważ czekała na nas jeszcze wyprawa  do Muzeum Wojskowo-Historycznego w Dreźnie.  Na miejsce dotarliśmy kilkanaście minut później. Wycieczkę rozpoczęliśmy od 4 piętra z widokiem na miasto. Przewodnik oprowadzał nas według ścieżki tematycznej, która prowadziła z góry na dół. Była podzielona na różne odcinki tematyczne takie na przykład jak: „Wojna i pamięć”, „Wojna i zabawki” , „Zwierzęta w wojsku”. Z muzeum wróciliśmy na obiad, który zaplanowano na godzinę 18.00. Po posiłku  miło spędzaliśmy czas, grając na konsoli, a także w różne gry planszowe.

Dzień 10 - 17 kwietnia 2018r.

Dzisiejszy dzień rozpoczęliśmy kolejnym smacznym śniadaniem, lecz pochmurną pogodą. Następnie udaliśmy się na kolejny dzień pracy nad modelem samochodu w programie Inventor. Kontynuowaliśmy pracę nad częściami samochodu rozpoczętymi dnia poprzedniego i projektowaliśmy kolejne. Po zakończonej pracy rozpogodziło się, więc udaliśmy się na zakupy . Po powrocie do hotelu odpoczywaliśmy, czekając na obiad w postaci zapiekanki makaronowej. Następnie wybraliśmy się na boisko, gdzie poznaliśmy nowych kolegów  - dwóch Azjatów i jednego Niemca, z którymi  rozegraliśmy mecz w piłkę nożną . David, Peter i Lucas zaprosili nas na jutro,  by zagrać rewanż. Wróciliśmy do hotelu,  po czym pogrywaliśmy w „Mafię” oraz „Party Time”. Położyliśmy się wcześnie spać, by nabrać energii przed kolejnym pracowitym dniem  :D

Dzień 11 - 18 kwietnia 2018r.

Dzisiejszy dzień zaczęliśmy standardowo od śniadania, a następnie pojechaliśmy do centrum szkoleniowego WBS. W trakcie zajęć kontynuowaliśmy pracę przy projekcie samochodu. Podzieleni na dwie grupy, projektowaliśmy  dwa samochody i kończyliśmy bardziej złożone elementy, by jutro rozpocząć prace wykończeniowe. O godzinie 16 zakończyliśmy zajęcia i wróciliśmy tramwajem do hotelu, by odpocząć po intensywnej  pracy przy Inventorze. Po wieczornej obiadokolacji część grupy udała się na boisko, by aktywnie spędzić koniec dnia, a druga część na krótki spacer po okolicznych uliczkach, by  podziwiać piękną architekturę Drezna.

Dzień 12 - 19 kwietnia 2018r.

Dzisiejszy dzień rozpoczęliśmy smacznym śniadaniem przy słonecznej pogodzie . Następnie naszym codziennym zwyczajem udaliśmy się na tramwaj , który zawiózł nas do WBS Training na zajęcia. Kontynuowaliśmy prace nad dwoma samochodami.  Już odczuwamy coraz większy stres przed  jutrzejszą prezentacją wyników naszej dwutygodniowej pracy . Po zajęciach wróciliśmy do hotelu, a po krótkim odpoczynku dokończyliśmy prace nad projektami i przy pomocy nauczycieli przygotowaliśmy się do jutrzejszych wystąpień, oczywiście w języku angielskim. Na koniec dnia wspólnie obejrzeliśmy zdjęcia z całego wyjazdu i poszliśmy spać, aby zregenerować siły na najważniejszy dzień w trakcie całego pobytu.

Dzień 13 - 20 kwietnia 2018r.

Dzień zaczął się od śniadania o godzinie 7. Każdy z nas był lekko zestresowany nadchodzącymi wydarzeniami, gdyż dzisiaj musieliśmy przedstawić prezentację dotyczącą stworzonego przez nas projektu samochodu w programie Inventor.  Punktualnie od godziny 9, przez pierwsze dwie godziny toczyliśmy istotną batalię z czasem. Każda grupa chciała dopiąć swój projekt na ostatni guzik by jak najlepiej wypaść. Wystartowaliśmy o godz. 11. Każdy dał z siebie wszystko. Naszym prezentacjom czujnie przyglądał się nasz Tutor pan Aleksander Bürglen oraz pani Laura Byfut. Tuż po godz. 14 odetchnęliśmy z ulgą, było już po stresie. Każdy z nas otrzymał maksymalną ilość punktów – 100%:-) Później były już tylko przyjemności. Po przerwie Lunch'owej każdy z nas uzyskał do rąk własnych certyfikat ukończenia stażu wraz z gratulacjami. WBS zorganizował nam poczęstunek oraz kawusię. Zrobiliśmy wspólne zdjęcia i pożegnaliśmy się z pracownikami placówki WBS.Dzień zaczął się od śniadania o godzinie 7. Każdy z nas był lekko zestresowany nadchodzącymi wydarzeniami, gdyż dzisiaj musieliśmy przedstawić prezentację dotyczącą stworzonego przez nas projektu samochodu w programie Inventor.  Punktualnie od godziny 9, przez pierwsze dwie godziny toczyliśmy istotną batalię z czasem. Każda grupa chciała dopiąć swój projekt na ostatni guzik by jak najlepiej wypaść. Wystartowaliśmy o godz. 11. Każdy dał z siebie wszystko. Naszym prezentacjom czujnie przyglądał się nasz Tutor pan Aleksander Bürglen oraz pani Laura Byfut. Tuż po godz. 14 odetchnęliśmy z ulgą, było już po stresie. Każdy z nas otrzymał maksymalną ilość punktów – 100%:-) Później były już tylko przyjemności. Po przerwie Lunch'owej każdy z nas uzyskał do rąk własnych certyfikat ukończenia stażu wraz z gratulacjami. WBS zorganizował nam poczęstunek oraz kawusię. Zrobiliśmy wspólne zdjęcia i pożegnaliśmy się z pracownikami placówki WBS.Po powrocie do hotelu, wycieńczeni po ciężkim dniu zajęć i wielu wrażeń, oddaliśmy się odpoczynkowi, by zebrać siły na ostatnie przed odjazdem zakupy. Po shoppingu i obiadokolacji udaliśmy się do swoich pokojów, by spakować rzeczy i przygotować do jutrzejszej podróży do domu. I tak minął nam przedostatni, słoneczny dzień w Dreźnie.

Dzień 14 - 21 kwietnia 2018r.

Dzisiejszy dzień,  który był już  ostatnim dniem pobytu w Dreźnie,  rozpoczęliśmy dość wcześnie,  bo juz po godzinie 6. Zaraz po pysznym śniadanku spakowaliśmy sie do autobusu i wyruszyliśmy w podróż do Polski. Po drodze zatrzymaliśmy sie tylko na chwilkę żeby "rozprostować kości". Po sześciu godzinach drogi pełnej wspomnień z projektu, zajechaliśmy na parking Solparku,  gdzie czekali na nas nasi ukochani rodzice którym wszyscy rzucili sie w ramiona. Każdy z uczniów był zadowolony z pobytu za granicą. Wszyscy stwierdziliśmy że takie praktyki bardzo dobrze na nas wpłynęły, bo mogliśmy rozwinąć swoje umiejętności językowe, techniczne oraz poznać kulturę Niemiec. Oby więcej takich projektów w szkole :)

Na koniec – niespodzianka w formie rymowanki autorstwa Dominika Skrzypka :)

Byłem w Dreźnie na praktykach
Nie myślałem o wybrykach
W głowie tylko jest nauka
Bo Inventor to jest wielka sztuka.
Projekt Merca więc zacząłem
I się niczym nie przejąłem
Po tygodniu Mama z Tatą wyjechała
I się cała grupa popłakała
Lecz pan Paweł i Paulina
Oni byli dla nas jak druga rodzina
Szybko minęły te dwa tygodnie
I skończyły mi sie czyste spodnie
W  piątek certyfikat odebrałem
A potem wszystko w hotelu spakowałem
Tak więc praktyki swe odbyłem
I pierwszy wyjazd za granicę zaliczyłem :)